Зарядні станції: як, де, коли

Отже, сьогодні ми продовжимо розмову про електромобілі. Ще з десяток років тому такі авто були дивиною, але останні роки машини, що їздять на електриці, набирають все більшої популярності. Вони мають декілька значних і незаперечних переваг: по-перше, в експлуатації електрокари значно дешевше бензинових авто, а по-друге, вони не забруднюють атмосферу викидами вуглекислого газу та інших шкідливих речовин, а тому є достатньо екологічним транспортом. Їх модельний ряд досить широкий і регулярно поповнюється новими моделями, що дозволяє обрати електромобіль у відповідності до своїх потреб, бюджету та естетичних уподобань. В сукупності ці чинники дають величезний потенціал для розвитку машин з електродвигунами.

У людини, що прийняла рішення пересуватися на електрокарі, в першу чергу виникає питання про те, як, де і з допомогою чого можна заряджати акумулятор цього автомобіля. У цій статті ми відповімо на такі питання, розповімо про те, як «харчується» машина з електричним двигуном, що собою представляють зарядні станції, які вони бувають, чим відрізняються одна від одної і як з ними справи в Україні.

В даний час набули популярності два методи зарядки. Перший і простіший з них - домашня зарядка від звичайної розетки 220 В. Все дуже просто - вставте вилку в розетку і електромобіль буде заряджатися як мобільний телефон або будь-яка інша побутова техніка. Процедура досить тривала, але можна робити це, наприклад, вночі. Це зручно, якщо Ви живете в приватному будинку або маєте власний гараж. Потрібно буде тільки дотримуватися певних стандартів і вимоги безпеки. Наприклад, врахувати, що середня потужність зарядки електромобіля - 3,3 кВт, що приблизно дорівнює потужності двох працюючих електрочайників або пральних машин, а середній час зарядки від розетки становить 6-8 годин. Сама розетка повинна бути заземлена, захищена від залишкового струму, потрапляння вологи, снігу, дощу, а також повинна бути в окремому ланцюзі струму, сила якого як мінімум рівнозначна або більша від необхідного електромобілю. Запобіжник повинен відповідати вимогам Вашої моделі електрокара. Всю цю інформацію можна знайти в інструкції з експлуатації автомобіля або отримати у продавця. Подовжувачі використовувати не можна. До того ж під час зарядки електрокара в домашніх умовах слід зберігати пильність: пістолет, провід або коробка управління можуть нагріватися, але, якщо Ви помітили, що вони гарячі, слід негайно припинити зарядку. Так само потрібно вчинити при виявленні незвичайного запаху або диму, що піднімається від автомобіля.

 

Інший спосіб зарядки полягає у використанні зарядних станцій. Існує чимало компаній, які виробляють їх, і модельний ряд зарядних станцій досить широкий. Можна провести деяку їх класифікацію за різними параметрами.

В першу чергу, зарядні станції розрізняються за призначенням:

- Для особистого (домашнього) використання – це найпростіші види зарядних станцій змінного струму, бувають одно-і трифазними і, як правило, не оснащені пристроєм авторизації і лічильником використаної електроенергії;

- Для комерційного використання - це станції, встановлювані у торгових комплексах, на корпоративних парковках, біля офісів і в інших громадських місцях, вони обов'язково мають засоби авторизації і лічильники енергії, і найчастіше виконані в антивандальному стилі.

Наступним критерієм є тип установки. Зарядні станції бувають:

- Підлогові;

- Настінні;

- Монтовані на стовп;

- Мобільні.

Розрізняються вони і за часом зарядки: є станції повільної і швидкої зарядки. Час, необхідний для повної зарядки електрокара може становити від 30-40 хвилин до 12-14 годин.

Ще один критерій – кількість автомобілів, які можна заряджати одночасно на одній станції. Як правило - від двох до чотирьох.

Так як модельний ряд електромобілів весь час збільшується і все більше компаній стали випускати машини з електродвигуном, з'явилася проблема різних стандартів. Кожен виробник використовує власні батареї, параметри зарядки і електричні роз'єми. У травні 2012 року вісім найбільших європейських і американських виробників (Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche, Volkswagen) оголосили про те, що для всіх вироблених ними електромобілів буде використовуватися єдиний стандарт Combined Charging System. Роз'єм цього типу дозволяє здійснювати зарядку в будь-якому з чотирьох передбачених міжнародному стандартом IEC 62196-2 режимах:

- повільна зарядка від побутової розетки;

- повільна зарядка від побутової розетки через кабель з вбудованим пристроєм захисту;

- повільна або швидка зарядка через спеціальний роз'єм з функцією контролю заряду і захисту;

- швидка зарядка від зовнішнього зарядного пристрою.

Таким чином, обладнаний роз'ємом Combined Charging System електромобіль можна підключати до будь-яких мереж та зарядним станціям. Уже з'явилися перші моделі, що підтримують цей стандарт.

Також деякі компанії розвивають мережі власних зарядних станцій для своїх моделей електрокарів.

Що стосується вартості станцій, в силу досить великого набору параметрів, які дають можливість підібрати станцію відповідно до потреб приватного користувача або ж компанії, ціна коливається в чималому діапазоні: від 15-16 тисяч гривень до кількох сотень тисяч.

На даний момент, крім двох вказаних методів зарядки електромобілів існують альтернативні методи, поки не надто поширені, але перспективні і мають ряд переваг. До них відноситься, наприклад, такий спосіб, як заміна розрядженої батареї. Мінусом цього методу є те, що пристрій для заміни батареї робить важчим автомобіль, але безсумнівна перевага – швидкість цієї процедури: вона займає всього близько 10 хвилин.

Зараз дослідні інститути розробляють нові способи зарядки, шукають оптимальний метод, який був би досконалий за всіма параметрами - швидкості зарядки, собівартості, доступності обладнання. Розглядається варіант станцій на основі сонячних батарей, що особливо актуально для країн з теплим кліматом, а також із використанням вітрових генераторів, які набирають популярність серед власників приватних будинків. Ці способи роблять експлуатацію електрокарів ще більш вигідною. У Німеччині ж було запропоновано створити для електромобілів спеціальну виділену смугу руху на дорозі. При її будівництві буде прокладений високочастотний кабель, і, таким чином, під час руху по дорозі батарея електричного автомобіля буде постійно підзаряджатися за допомогою електромагнітної індукції. Зараз розробники вирішують питання оплати використаної таким чином енергії. Розглядається варіант зняття плати з банківської карти.

Говорячи про розвиток мережі зарядних станцій в Україні потрібно розуміти, що попит народжує пропозицію. На даний момент в Києві встановлено всього дві зарядних станції. Поки на дорогах нашої країни машин з електричними двигунами небагато, але, оскільки автокари поступово, але впевнено виходять на український ринок, і їх кількість весь час збільшується, можна з упевненістю сказати, що і місць, де можна підзарядити електромобіль з часом ставатиме все більше. У західних країнах зарядні станції, встановлені на платних парковках, біля торгових центрів, кінотеатрів, ресторанів, бізнес-центрів і в інших подібних місцях, підвищують конкурентоспроможність і збільшують потік відвідувачів таких місць. Пройде певний час, і подібним чином ситуація складеться і у нас.

 

Фото, використане для ілюстрації © mariordo59