Україна і майбутнє електричного автопрому

2014 рік був для України роком випробувань на міцність. Водночас, подібні кризові перехідні періоди відкривають шлях інноваціям – у моменти зламу ідеї, від яких залежить майбутнє країни та суспільства, можуть реалізуватись значно швидше, ніж у періоди стабільності. Нове займає місце старого, віджилого, сприяючи прогресу та розвитку. Тому не випадково, що саме цього року у нашій країні почалась реалізація проектів, пов’язаних із транспортом майбутнього – електромобілями.

Попри те, що ціна на нафту у світі падає, бензиновий ринок працює за іншими законами, і, у поєднанні із девальвацією української валюти, вартість палива зростає в геометричні прогресії. І навіть якщо б кризових явищ вдалося уникнути, ціна на бензин не зможе зрівнятися із ціною електричної енергії. Електромобілі – економний вид транспорту, і це доведений факт. Наприклад, електорокар Nissan Leaf споживає 14 кВ/год на 100 км, а це приблизно 8 гривень. Ціна такого ж пробігу у Nissana Tilda, який витрачає на дорогу 8 літрів бензину, становить 136 грн.

Також слід враховувати той факт, що ми енергетично залежні від країни-агресора, і ціна на паливо є засобом шантажу та нагативного впливу на економіку України та інших країн. Нема нічого кращого за свободу в усіх її проявах, і енергетична свобода та здатність до самозабезпечення – ключове завдання нашого найближчого майбутнього. За підрахунками, починаючи з 1997 року, коли у всьому світі розпочався бум електротранспорту, бензин вимив з української казни біля 2.5 трильйонів гривень. Шанс позбавитись невиправданих надвитрат – розвивати у нашій країні електротранспорт.

Вітчизняні виробники пасажирського автотранспорту вже почали реагувати на запити майбутнього. У Луцьку відомий усім автобус “Богдан” замість двигунів внутрішнього згоряння обладнали виробленими в Україні електродвигунами по 60 кВт кожний. Автобус може проїхати без дозаправки до 300 км. зі швидкістю 80 км/год. Заряджається він зі звичайної розетки на 220 вольт за 10 годин, а при напрузі у 380 вольт – за 4 години. За словами перевізника, електромаршрутка може економити на день до 700 гривень у порівнянні з аналогом на ДВЗ. До того ж, це майже безшумний екологічно чистий транспорт. Автобус працює у тестовому режимі та чекає на інвестора. Створення гібридних автобусів є у планах Львівського автомобільного заводу. Нові ЛАЗи будуть їздити на електриці та підзаряджатись у автопарках вночі.

 

Подібні тенденції не можуть не радувати, адже в умовах перенасиченості великих міст автомобілями, добре розвинена мережа громадського транспорту, більша частина якого працюватиме на електриці – прорив для економіки країни та шанс на покращення навколишнього середовища великих міст. Менше пробок на дорогах, менше шкідливих вихлопів, менше шуму, економія ресурсів – напрочуд перспективний напрямок розвитку міської інфраструктури.

Все більше людей в Україні віддають перевагу здоровому способу життя. Вони шукають екологічні продукти, рахують калорії, встановлюють на смартфони додатки, що контролюють фізичну активність. Деякі навіть займаються вранішніми пробіжками уздовж столичного проспекту Перемоги, вдихаючи на повну викиди численних автівок, що шикуються у нескінченні тянучки з наміром прорватись на роботу вчасно. Якщо всерйоз замислитись, чим дихають люди великих українських міст, то мотивація вести здоровий спосіб життя може зійти нанівець. За даними статистики, 70% населення дихає повітрям, в якому у критичній кількості сконцентровані важкі метали, чадний газ та сірка. Кожен киянин щорічно вдихає більше 100 кг важких металів та кіптяви. На відстані 100 м. від більшості українських автомобільних доріг рівень забруднення землі шкідливими викидами перевищує допустимі норми у 30 разів. Кожного дня від ракових та легеневих захворювань, спричинених здебільшого вихлопами авто з ДВЗ, вмирає більше 100 українців. Покращити цю невтішну статистику можуть екологічно безпечні електрокари. Так, кількість машин на дорогах нашої країни найближчим часом суттєво не зменшиться, якщо громадський транспорт не почне активно розбудовувати власну структуру, на з’являться велодоріжки та маленькі автівки замість популярних у нас джипів-всюдиходів. Але коли плануватимете покупку автівки, пам’ятайте, що витрачаючи свої гроші на електрокар, ви інвестуєте у власне здоров’я, економите сімейний бюджет і поповнюєте бюджет України. Купляючи традиційне авто, ви фінансуєте фармацевтичні корпорації, збагачуєте країну-агресора та спалюватимете власні кошти у движку внутрішнього згоряння протягом багатьох років. У країнах Євросоюзу покупка електрокару підтримується на рівні держави, і є надія, що нова влада України буде достатньо прогресивною для прийняття подібних рішень.

Природнє питання – чи вистачить в Україні ресурсів для активного використання електрокарів? Адже на сьогодні у нас зареєстровані близько 50 подібних автівок, а що трапиться, коли їх стане кілька тисяч? Наша країна виробляє електроенергію із надлишком, адже система енергоспоживання нерівноважена. Вночі люди користуються електроенергією значно менше, рівень споживання падає на 30%. Вирівняти роботу атомних станцій та гідроелектростанцій неможливо, вона працюють однаково вдень і вночі. І саме цей надлишок, який зараз утилізується за великі гроші, має використовуватись для зарядки електротранспорту. І чим більше таких автівок буде в Україні, тим збалансованішим буде денне та нічне енергоспоживання, тим вигідніше для економіки країни.

Ще одна безумовна перевага електрокарів – розвиток інфраструктури відкриє нові робочі місця для молодих кваліфікованих спеціалістів, які будуть обслуговувати та ремонтувати автомобілі, монтувати та запускати електрозаправки. Відкриття подібних сервісів та розповсюдження електрокарів – нові можливості для соціально відповідальних бізнесменів, зацікавлених у майбутньому своїх дітей та своєї країни. Попит стимулюватиме пропозицію, а попит найближчим часом очікується великий.

Цього року проект з розвитку електротранспорту починає Львів. 3 автівки моделей Nissan Leaf та Tesla Model S проходять випробування в рамках проекту “Пересади держслужбовця на електрокар”. Ще 8 автівок на підході. Існує соціальний запит, бажання і можливості для активного старту, тому майбутнє України – за електротранспортом.

Автор статті: Мирослава Сапко. Фото, використане для ілюстрації © Katarina 2353