Tesla Model S: найкращий електромобіль світу

Електромобілі масово заповняли вулиці Нью-Йорка 100 років тому. Але чому вони не набули популярності у всьому світі? Відповідь проста — не було потужних акумуляторів. З розвитком технологій батареї з великою ємністю з’явились, причому достатньо давно. Десятки років тому на різноманітних виставках та в новинних сюжетах почали потрапляти на очі прототипи електричних авто, які були цілком реальними і практичними. Кожна з цих новинок мала щось унікальне й інноваційне, деякі компанії навіть запускали їх в серійне виробництво і встановлювали доступну для покупців ціну. Та чому ж основним приватним транспортом людей досі залишаються бензинові автомобілі?

Все тому, що протягом того часу не існувало електромобіля, який би зміг зробити революцію. Всі вище згадані авто розхвалювались у вузьких колах гіків, але не знаходили визнання серед простих людей. Були сімейні моделі, які могли економити кошти, але не було суперкара, зошити на обкладинці з яким змітали б з поличок школярі і про який хлопчики мріяли з ранніх років. У світі електромобілів не існувало свого «Айфона» і свого Стіва Джобса, який би його розробив. Не було електрокара із «вау!» ефектом.

Початок революції

Зараз же такий автомобіль-революціонер існує. Знайомтесь — Tesla Model S. Змінювати світ на краще цей повнорозмірний п’ятидверний ліфтбек класу люкс почав з 2012 року. Ідейним батьком проекту є американський інженер і підприємець Ілон Маск, який ще у 2009 році представив прототип Model S всьому світу на Франкфуртському автосалоні. Сьогодні вже мало хто згадує, скільки проблем передувало цій презентації, компанія Tesla Motors була навіть на межі банкрутства. Проте Маск вірив у ідею серійного електромобіля до кінця, вклав всі свої збереження і зміг знайти інвесторів. І згодом його зусилля дали свої плоди: перша обмежена партія у 1000 екземплярів вартістю близько $100 тис кожен розійшлась як гарячі пиріжки!

Такий ажіотаж не є дивним, оскільки й досі «Тесла» залишається електромобілем із найбільшим запасом пробігу без підзарядки, розганяється до 100 км/год за 4,2 с, а також має титул найбезпечнішого засобу пересування на дорогах США. Успіх перевершив всі сподівання. Вперше за 10 років існування Tesla Motors отримала прибуток, погасила всі борги і збільшила обсяг виробництва Model S. До цього часу по всьому світу їздить близько 50 тисяч таких авто. Та що тут говорити, по факту Tesla Model S — найкращий на даний час електромобіль у світі!

У пошуках двигуна

Під капотом у «Тесли» не двигун, а багажник невеликого розміру. За законами автомобільної логіки, якщо багажник сконструйований спереду, то ззаду — двигун. Але тут не все так просто, оскільки в задній частині авто теж відділ для багажу, але вже значно більший, простору вистачає навіть для встановлення двох додаткових дитячих крісел.

Електродвигун конструктори розмістили над задньою віссю, і візуально його «не помацати». Трифазна асинхронна електрична машина з чотирма полюсами підключена безпосередньо до заднього приводу без коробки перемикання передач та трансмісії як такої. У топової комплектації її потужність становить 310 кВт або ж 416 кінських сил, а максимальний крутний момент, який може вона розвинути, сягає 600 Н·м. При цьому двигун здатен видавати до 16 тисяч об/хв, що дозволяє автомобілю пересуватись зі швидкістю до 210 км/год. Також під час рекуперації енергії він може працювати як генератор, коли водій відпускає педаль акселератора і автівка починає знижувати швидкість руху. Взагалі Model S випускають у трьох комплектаціях: 60, 85 та P85. В залежності від цього потужність двигуна буде становити відповідно 225 кВт, 280 кВт, а у версії Performance цілих 310 кВт.

Але й на цьому розробники не зупинились. У жовтні 2014 року компанія Tesla анонсувала модифікації S-ки з повним приводом, які містять по два електродвигуни кожна. Один, як і раніше, лишився на задньому мості, інший же приводить в рух тільки передні колеса. Таким чином у моделі P85 з’явився ще один мотор на передній осі, потужність якого 221 к. с., що в сумі із заднім, більш потужним двигуном становить майже 700 к. с. Тепер розгін до 100 км/год став можливим за 3,2 с, що швидше, ніж у Porsche Panamera Turbo S! Також зросла максимальна швидкість, яка тепер становить 249 км/год. Іншим версіям встановили на передні колеса по 188 «конячок». Всі повнопривідні модифікації отримали суфікс «D» і стали йменуватись 60D, 85D і P85D. Цікаво, що розподіл навантаження на осі був майже рівномірним і в ранніх моделях, але в новій P85D він став близьким до ідеального – 50:50.

Акумулятор

Всі Model S далеко не з найлегших, вага кожного авто близько 2 тон. Хоча елементи кузова виготовлені із легкого алюмінію, але загальну масу автомобіля значно збільшує акумуляторна батарея. Вона розміщена під підлогою і містить у собі 7 тисяч сучасних літій-іонних акумуляторів. В залежності від комплектації її потужність може становити 60 кВт·год або 85 кВт·год. Власне, звідси і пішли назви ряду модифікацій «Тесли». Менш потужний розрахований, щоб подолати відстань у 330 км на одній повній зарядці, на іншому можна проїхати понад 400 км.

Розміщення такої важкої батареї внизу між колісною базою суттєво зміщує центр мас, що робить автомобіль більш стійким на поворотах. Літій-іонні акумулятори вкладені в батарею не рівномірно, а із скупченням ближче до середини, що позитивно впливає на інерцію S-ки навколо вертикальної осі. Також у батареї є й інша корисна функція: вона зміцнює конструкцію кузова і додає жорсткості його каркасу. Розробники взяли до уваги прикрий досвід кількох машин з першої партії, коли через наїзд днищем на жорсткі предмети був пробитий «бензобак», і встановили для захисту батареї від пошкоджень спеціальну титанову пластину.

Як керувати найкращим електромобілем

Водію спочатку буде незвично за кермом і доведеться звикати до відмінностей. Але ці відмінності в кращу сторону, тому і звикати приємно. Наприклад, Model S не заводиться, а вмикається натисканням на педаль гальм. Та це не перше, що привертає увагу, бо спочатку в очі кидається великий 17-дюймовий дисплей справа від керма. У компанії Tesla Motors вирішили мінімізувати кількість кнопок та механічних елементів керування, натомість помістили все це на один сенсорний екран. Тільки на рулі та рульовій колонці залишили кілька кнопок, перемикачі поворотів та склоочисників, а також ручку вибору переднього або заднього ходу. Позаду керма ще один екран, на який виводиться інформація про заряд і температуру батареї, залишок пробігу, швидкість руху тощо. Внизу лише дві педалі, в більшості випадків користуватись доводиться лише однією з них — акселератором. Гальма потрібні лише у екстрених випадках, оскільки при відпусканні педалі газу автомобіль «гальмує двигуном», а зчеплення взагалі відсутнє.

На відміну від інших електромобілів, Tesla Model S підійде людям, які збираються пересуватись не тільки по місту, а й на більш дальні подорожі. Вона підійде фанатам гаджетів, оскільки контролювати стан машини можна зі свого смартфону. Через свої розкішний дизайн та не низьку вартість стане хорошим супутником бізнесменів та людей із високим доходом, водночас, за рахунок високого рівня безпеки та можливості встановлення двох додаткових сидінь для дітей сімейні поїздки будуть максимально комфортними. І, нарешті, Tesla Model S — це вибір прогресивних громадян, яким не байдуже навколишнє середовище і які бажають якнайшвидшого переходу до транспорту майбутнього.

Фото, використане для ілюстрації © David van der Mark