Придбати електромобіль в Україні: ключові питання

Автівки з електродвигунами – нечасті гості українських доріг. Проте все більше адептів сучасного стилю життя, заточеного під технології, раціональне використання ресурсів та екологічне ставлення до навколишнього середовища, не лише цікавляться, а й обирають цей новітній вид транспорту як основний. Звичайно, у нашій країні жодних спеціальних умов для придбання та експлуатації електромобілів поки не створено, але ситуація потроху змінюється. І, врешті, все залежить від бажання.

Ви стали автомобілістом, купили автівку з ДВЗ? Відтепер ви підлаштуєтесь під особливості та потреби машини – будете регулярно заправлятись, проходити техогляд, міняти мастило та деталі. Купивши електрокар, багатьох стандартних для автомобілістів проблем ви уникнете. Але отримаєте нові, специфічні. Наприклад, постане питання, де знайти розетку і як спланувати свій час із розрахунку на те, що ваша машина підзаряджається протягом декількох годин. За умови правильного свідомого ставлення до електромобілю ви швидко звикнете до його переваг, а різні технічні моменти будуть сприйматися спокійніше.

Ось поширені питання, яким задаються українські новообернені адепти електромобілів – на кожне із них є позитивна відповідь та цілком реальна програма дій.

  1. Чи можна купити електрокар в Україні?

Зараз в Україні можна знайти електрокари різних брендів, але більшість із них представлені тут неофіційно. Відсутні продажі через фірмові салони - нема гарантій від виробника та врегульованих цін. Поступово, дуже повільними кроками, ситуація змінюється. Так, наприклад, електромобіль

Mitsubishi iMiEV можна замовити в офіційному салоні, та чекати на нього доведеться декілька місяців. Офіційне представництво в Україні має виробник бюджетних електрокарів – гонконгська компанія BIO Automotive. Проте більшості виробників електрокарів український ринок поки нецікавий, а компанії-гіганти, в лінійці яких є електромобілі, у нас їх не продають.

Причина в тому, що в Україні нема дотацій та державних програм з підтримки екологічно чистого транспорту. Ринок електрокарів розвивається у країнах, націлених на зменшення використання палива, де держава піклується про екологію, а також існує відповідний суспільний запит. Саме за рахунок подібних ініціатив зростає кількість електрокарів на дорогах Китаю, США та Європи. Німеччина компенсує споживачам 5000-8000 євро від ціни кожного придбаного електрокару, Норвегія – до 36000. Власники електрокарів не платять за паркування у центрі міста та за проїзд платними дорогами. Звичайно, у подібних країнах цікавість до електромобілів значно вища, та й купівельну спроможність населення не можна порівняти з українською.

Електрокари, що потрапляють в Україну, коштують дорожче за автівки з ДВЗ аналогічного класу, а якщо йдеться про більш менш бюджетні варіанти, то це – переважно китайські сітікари із оптимальною швидкістю 50 км/год та пробігом до 100 км на одному заряді. Ціни на них стартують від 10000$. Mitsubishi iMiEV коштує від 40 000$. З рук можна купити і Nissan Leaf по ціні від 30000$ за б/у машину. Також в Україні є можливість переобладнати звичайне авто під електрокар, це коштує від 10 000$.

Експерти прогнозують активізацію ринку електрокарів в Україні за умови, якщо середня ціна на них впаде до 20000$. Да даний момент у Верховній Раді зареєстровані два законопроекти, що відміняють мито на ввезення, акциз та НДС на електромобілі. Якщо ці законопроекти будуть прийняті, ціна на подібні автівки впадуть на 25%.

Але навіть зараз електромобіль має беззаперечну перевагу перед авто з ДВЗ – ви не витрачатиметесь на паливо, техогляд, мастило. За останніми підрахунками, на рік при теперішніх цінах витрати на стандартну автівку сягатимуть 4000$, які ви додаватимете до ціни авто. У той час електроавтівка середнього класу, навпаки, окупиться за декілька років. До того ж, ви не будете обмежувати себе у пересуванні, а ваш сімейний бюджет не залежатиме від постійно зростаючіх цін на бензин. Вартість пробігу у 100 км на електрокарі не перевищить 10 грн., а серійні акумулятори із часом тільки дешевшатимуть.

  1. Як заправляти електрокар в Україні?

Найпростіше – зі звичайної розетки, вночі під будинком. Заряду цілком вистачить на цілий день. Бо якщо спочатку ви будете перестраховуватись та слідкувати, щоб заряд акумулятора весь час був під 100%, використовуючи будь-яку нагоду для підзарядки, то поступово заспокоїтесь і іздитеме при значно нижчих показниках. Але авто, що заряджається під будинком на відкритому повітрі, може становити небезпеку для дітей, або саме наражатись на небезпеку під час дощу. Тому доцільним буде обладнати спеціальне місце для зарядки під будинком, на паркінгу або домовившись із найближчою заправкою. Поставити власну компактну зарядку (розетка та випрямляч струму) та особистий лічильник із відповідним тарифом коштуватиме вам біля 500$ одноразово. Так само можна зробити і біля власного офісу.

Інфраструктура електрозаправок в Україні поки відсутня. Та це – справа часу. Чим більше електрокарів виїде на дороги, тим активніше вона розвиватиметься. Встановити одну зарядку для електрокара на автозаправці можна за 20 хвилин. Наприклад, в Естонії за рік мережею зарядок охопили усі населені пункти та траси між ними.

Ще один важливий момент – як правильно виділити 8 годин на день для зарядки авто. Слід пам’ятати, що 70% акумулятора заряджається за 1-2 години, 30% - за наступні 6. Тобто якщо ви поспішаєте, можна заряджатись декілька разів і недовго. Але радимо надавати перевагу нічному способу підзарядки.

  1. Наскільки затратне техобслуговування електрокару?

Електрокар значно простіший в експлуатації та техобслуговуванні за авто з ДВЗ. У нього немає системи охолодження двигуна, радіатора, генератора, коробки передач. Електродвигуну не потрібне мастило, і нема потреби його міняти раз на 10 тис км , не потрібно їздити на СТО для заміни матеріалів та деталей, що зношуються в процесі горіння бензину. ТО електромобілю потрібне раз на 45 тис км замість стандартного раз на 10-15 км, акумулятор працює 8-12 років, раз на декілька років треба діагностувати електродвигун. А обслуговування ходової частини можна робити на будь-якій СТО.

  1. Чи залежатиме експлуатація від низьких температур?

Зима - випробування для будь-якої техніки. Але згадаємо, що найбільше електрокарів у найхолодніших країнах Європи – Норвегії та Швеції. Новий тип літій-нано-полімерних акумуляторів Li-Pol чудово працює при низьких температурах. Хоча, якщо опалювати салон, це коштуватиме вам 20% заряду. Вихід є і тут – можна встановити автономну систему опалення та клімат-контролю, що працюватиме невеликому дизельному двигуні та забезпечуватиме вашу машину теплом без витрат енергії.

  1. Чи витримає електромобіль українські дороги?

На наших дорогах у електрокарів є перевага перед звичайними авто. Справа в акумуляторі, що розміщується між колесами і має форму пластини. Його вага достатньо велика, тож автівка є більш стійкою, краще збалансованою і зручною в керуванні.

Поодинокі, але щасливі українські власники електромобілів в один голос стверджують, що їздити на них зручно та дешево. Це ознака прогресивності поглядів, уважного ставлення до свого життя і навколишнього середовища. І якщо зараз користування подібними автомобілями потребує від українців більших затрат та зусиль ніж, наприклад, від німців та естонців, то ситуація має тенденцію змінюватись на краще. Отже чекаємо на збільшення кількості стильного електротранспорту на наших дорогах і чистішого повітря у наших містах.

Автор статті: Мирослава Сапко