Nissan Leaf: Найбільш титулований електромобіль

Париж. 2011 рік. Чудовий зимній вечір в кінці січня. Просторий павільйон з подіумом та накритими білими столиками заливає приємне синє світло і заповнює лаунж музика. В приміщенні зібрались поважні представники корпорацій світового масштабу, бізнесмени, експерти, знімальні групи журналістів з камерами. Гості приязно спілкуються між собою, діляться новинами, жартують і обговорюють буденні речі з життя. Обстановка, ніби в очікуванні дива. Ось настає той момент, коли всі їхні погляди спрямовані в сторону сцени. Там з трибуни поважним голосом пан Хакен Матсон за мить оголосить ім’я переможця. Так, найкращим в номінації «Європейський автомобіль року» стає саме ось цей блакитний, який стоїть на подіумі недалеко в стороні! В залі роздаються оплески, звідусіль спалахи від фотокамер. На сцену піднімається радісний президент компанії Nissan Карлос Гон, йому в руки передають невелику, але таку почесну статуетку. Кілька секунд усмішок для пам’ятного фото і Карлоса запрошують до слова.

«Бути названим «Європейським автомобілем року» велика честь для Nissan LEAF — першого справжнього електромобіля, що отримав таку високу оцінку», — говорить президент компанії про перемогу, яку вперше за 48 років конкурсу автожурналісти присудили електромобілю.

Так почалось всесвітнє визнання японського автомобіля, про який далі буде йти мова — електромобіля Nissan LEAF.

Презентація

А розпочалась його історія на пару років раніше, коли у 2009 році на Токійському автосалоні відбулась світова прем’єра прототипу цієї моделі. Замовлення на автомобіль японські та американські дилери почали приймати навесні 2010-го. Збирати перші серійні екземпляри почали в японському місті Опама. Продаж LEAF-ів в Сполучених Штатах розпочався вже 11 грудня того ж року. Пізніше виробництво було розпочате і в США, і в Великобританії.

Розробники бачать Nissan LEAF як привабливий і конкурентоспроможний автомобіль з безкомпромісним дизайном, чудовим рівнем обладнання та безпеки, динамічними якостями і керованістю. Це п'ятидверний хетчбек, побудований на повністю оригінальній платформі. Передньопривідний LEAF приводиться в рух за допомогою встановлених в передній частині автомобіля компактного електродвигуна власної розробки та інвертора. Силова установка являє собою трифазний 80-кіловатний (приблизно 109 кінських сил) синхронний електродвигун з максимальним крутним моментом в 280 Н·м, змонтований з перетворювачем напруги і редуктором на передній осі, а також 360-вольтну літій-іонну батарею, яка складається з 48 блоків і розташована під днищем автомобіля. Ємність акумуляторів становить 24 кВт/год, а потужність – 90 кВт. Максимальна швидкість, яку може розвити авто, становить 145 км/год.

Вперше за кермом

При першому знайомстві з електромобілем водій швидше за все здивується абсолютній тиші та відсутності вібрацій в салоні, оскільки поняття холостих обертів для електричного двигуна просто не існує. Органи керування схожі з типовим малолітражним автомобілем з автоматичною коробкою перемикання передач: кермо, дві педалі і селектор трансмісії. Але, водночас, є і відмінності. Nissan LEAF не має традиційної КПП, тому ручка більше схожа на джойстик, який лише обирає напрям руху та вмикає економний режим. В поєднанні з двома великими дисплеями у водія взагалі може скластись враження того, що він сів за великий комп’ютер на колесах. Основні параметри, які відображуються на приладах, це запас заряду в акумуляторній батареї, її температура, відстань, яку можна проїхати без підзарядки, а також індикатор, що показує процент потужності силової установки, який використовується в певний момент.

Стартуючи з місця, водії залишають схвальні відгуки про швидку реакцію електромобіля на натискання педалі акселератора — електромотор реагує миттєво. При максимально можливому розгоні чути звук, яким можна порівняти зі свистом турбін пасажирського літка. Важливим і, головне, приємним моментом є відсутність ривків, які бувають при перемиканні передач в звичайних авто. Це пояснюється тим, що електродвигун з інвертором з’єднані з редуктором напряму. А от гальмування тут має свої особливості. Педаль гальм у LEAF короткого ходу і працює у двох позиціях: при легкому натисканні силова установка переходить в режим рекуперації (двигун працює в режимі генератора і заряджає батарею), при подальшому натисканні спрацьовують гальмівні механізми. Це чимось схоже роботу кнопки спуску фотокамери, коли спочатку відбувається фокусування кадру, і лише потім знімок. Електрокар Nissan має незвично низький центр ваги. Весь секрет у тому, що найважчий елемент — пласка акумуляторна батарея масою близько 300 кг — під підлогою в межах колісної бази автомобіля, що значно покращує розподіл ваги та жорсткість конструкції.

Зовні і всередині

Працюючи над зовнішнім дизайном, розробники приділили багато уваги аеродинамічній формі автомобіля, пласке днище та «гострий» перед забезпечують чудове обтікання і мінімізують опір повітря на високих швидкостях. Фари, які нагадують за формою складений листок, спроектовані таким чином, щоб відхиляти повітряний потік від дзеркал заднього виду. На місці, де у бензинового хетчбека могла б розміщуватись радіаторна решітка, у «Ліфа» знаходиться кришка «бензобака». Обшивка в салоні виконана з достатньо простих матеріалів, переважно це твердий пластик, але таке рішення злегка додає футуристичності інтер’єру. На центральній панелі розташований сенсорний дисплей, за допомогою якого здійснюється управління мультимедійними функціями і навігацією. На нього ж виводяться детальні дані про енергоспоживання.

Достоїнство «Ліфа» - його практичність. У машини є клімат-контроль, навігаційна система, підігрів керма і всіх сидінь. Комфортабельному водінню сприяє хороший огляд в кабіні. У нього повноцінні задні сидіння (спинки складаються). За місцем водія легко сяде ще одна доросла людина, причому не впираючись колінами в переднє сидіння та маючи великий простір над головою. Об'єм багажника, який для машини 2014 модельного року був збільшений на 40 літрів, складає 370 літрів — адже Nissan LEAF спочатку розроблявся електричним, тому можна сміливо забути про «перероблені» автомобілі, у яких тягові акумулятори займають 99% багажника.

Зарядка

У Nissan рекомендують заряджати електромобіль від побутової розетки з напругою 220 В для того, щоб літій-іонна батарея прослужила довше. Зарядка в такий спосіб займе близько 8 годин, що зручно для «заправки» авто вночі, а також вигідно, оскільки зазвичай нічний тариф на електроенергію нижчий за денний. За допомогою зарядних пристроїв з напругою 400 В, які розміщуються на спеціальних терміналах, акумуляторну батарею можна зарядити на 80% за 30 хв. Без підзарядки новенький LEAF може проїхати до 175 км. Але зазначена цифра досить умовна, адже запас ходу залежить від погодних умов, рельєфу місцевості, використання кондиціонера, зносу батареї і стилю водіння. У будь-якому разі, зарядки вистачатиме, в середньому, на один день.

На українських дорогах

В Україні «Ліфу», як і всім електромобілям, ще дуже далеко до популярності «Ланосів». Проте їх вже можна зустріти на львівських трасах, де в рамках пілотного проекту SHOOTER створено перший парк електромобілів для працівників муніципалітету. І хоч модель Nissan LEAF не нова, вона досі по праву заслуговує називатись сучасною. Окрім перемоги в європейському конкурсі, цей електрокар ставав кращим автомобілем світу того ж року та кращим автомобілем Японії за два роки. Nissan LEAF – це народний автомобіль для тих, хто рухається в ногу з часом.