Моделі електромобілів

Незважаючи на чималий вік електромобіля, свого піку популярності він зазнає саме зараз, стаючи дедалі дешевшим та доступнішим. А кількість та різноманітність доступних моделей здатні задовольнити будь-яку забаганку.

Ще на початку двохтисячних, найвідоміші автовиробники всього світу запропонували програми розвитку та презентували перші серійні моделі електромобілів. З найбільш ефективних у розробці сучасних електромобілів, можна визначити такі концерни: Renault-Nissan, General Motors, Tesla Motors, Mitsubishi Motors, Toyota, Ford, Volvo, Smart, BMW, Volkswagen Audi Group and KIA. Давайте подивимось, що в них різного.

Можна виділити кілька актуальних різновидів електромобілів. Перші – це так звані «чисті автомобілі» – BEV (battery electric vehicle), які використовують один або декілька електромоторів, що живляться від блока літій-іонних батарей. Для таких легковиків середній пробіг без підзарядки становить близько 120-200 км, за винятком деяких моделей Tesla, які здатні подолати понад 500 км без підзарядки.

До другого типу відносяться PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), або гібриди, у яких разом із електродвигунами, використовується Двигун Внутрішнього Згоряння (ДВЗ). До таких електромобілів належать моделі Volkswagen XL1 та BMW i3, або популярна у США модель Toyota Prius. Середній тільки електричний пробіг таких автомобілів становить близько 30-50 км. Це обумовлене необхідністю знизити ціну та економією простору для встановлення ДВЗ, що призводить до зниження корисної ємності батареї. Зазвичай, власники таких електромобілей – міські жителі, що використовують їх у межах міста, майже не використовуючи пального в теплу пору року, а взимку – лише для обігріву салону та підігріву батареї. Під час подорожей на більш віддалені відстані, після повного використання енергії батареї, вступає в роботу гібридний режим.

Ще один клас – автомобілі, в яких одночасно з електромотором використовується силова установка на паливних елементах, переважно на водні. Такі, наприклад, як Honda FCX 2007 року.

Останній різновид – електромобілі, що використовують електроенергією, яка виробляється тільки з відновлюваних джерел енергії – вітер, сонце, вода.

З точки зору керування та експлуатації, електромобіль майже не відрізняється від звичайного автомобіля з коробкою «автомат». Але майже всі сучасні моделі мають захоплюючі іграшки на основі показників енергоефективності та цікаві мультфільми про роботу силової установки. Ви і не помітите, як, наприклад, керуючи Nissan Leaf «підсядете» на складання ялинки енергоефективності своєї подорожі.

Станом на серпень 2013 року, на світовому ринку доступні наступні електромобілі: Buddy, Mitsubishi i MiEV, Chery QQ3 EV, JAC J3 EV, Nissan Leaf, Smart ED, Wheego Whip LiFe, Mia electric, BYD e6, Bolloré Bluecar, Renault Fluence Z.E., Renault Twizy, Ford Focus Electric, BMW ActiveE, Tesla Model S, Honda Fit EV, RAV4 EV (друге покоління), Renault Zoe, Roewe E50, Mahindra e2o, Lumeneo Neoma и Chevrolet Spark EV.

На європейському ринку найбільш продаваною у 2014 році стала модель Opel Ampera, яка становила 20 відсотків від загальних продажів електромобілів, а у 2013 – Nissan Leaf.

Взагалі, найпопулярніший в світі Nissan Leaf – це перший 5-дверний хетчбек на електричній тязі. Станом на серпень 2013 року, було продано більше 75000 таких моделей.

Іншим бестселером початку XXI ст. став Mitsubishi i-MiEV, презентований у 2009 році. В Європі цей автомобіль відомий як Peugeot iOn та Citroën C-Zero. Станом на серпень 2013 року, Mitsubishi i-MiEV було продано близько 30000 екземплярів.

Трійку лідерів замикає Tesla Model S, найвідоміший електромобіль світу, лауреат та переможець багатьох автонагород, найбільш згадувана в пресі модель, мрія мільйонів водіїв. Враховуючи високу ціну, кількість проданих автомобілів цієї марки вражаюче велика.

Також важливо згадати Renault Fluence Z.E - перший комерційний автомобіль, у якому була реалізована технологія заміни блока акумуляторних батарей. Заміну можна здійснити всього за 5 хвилин. Технологія поки не прижилась, тому випуск моделі довелось призупинити, але у найближчі роки очікується бурхлива реінкарнація.

Один з найпопулярніших автомобілів у світі Ford Focus, наприкінці 2011 року також обзавівся електричною версією. Втім, мова йшла про обмежені поставки у США, а не про масштабні продажі по всьому світові. Європейська прем’єра відбулася у серпні 2013.

Наступна модель від виробника міні-машин дійшла вже до третього покоління. Зовнішньо Smart Fortwo electric drive сильно відрізняється від інших, а ось від бензинового «смарта» - не дуже. Виправити цей промах покликана спеціальна дизайнерська версія Smart ForJeremy, що вийшла обмеженим тиражем.

А от компанія BMW не підтримала гонку екоавтомобілів, тому перша модель електричної серії BMW i3 з’явилася лише наприкінці 2013. ЇЇ особливість – опціональний бензиновий двигун range extender. Як пояснюють представники компанії, це резервна система, необхідна лише для незапланованої розрядки та не призначена для постійного використання (обертаючий момент навіть не передається напряму колесам, а лише заряджає акумулятор), тож назвати i3 гібридом буде некоректно.

Щодо Mia, то в той час, як більшість електромобілів випущена «бензиновими» брендами, французька компанія Mia Electric одразу з’явилася як «екологічна» машина, запроектована на живлення від електрики, а не перероблена з бензинових седанів.

Розглядаючи переваги електромобіля, варто відзначити, що вони не мають вихлопу, майже безшумні, а електропривід набагато ефективніший за ДВЗ. Також дуже важливо, що вартість заправки однакових за класом Tesla Model S та BMW 750 відрізняється приблизно у три рази. Вартість експлуатації електромобілів також нижча, оскільки вони не потребують масел, фільтрів, а гальмівні колодки працюють втричі довше.

Тож незважаючи на доволі «молодий» ринок, сьогодні виробництво серійних електромобілів вже нараховує понад 30 моделей, а ціна суттєво знижується, роблячи цей вид транспорту набагато доступнішим та популярнішим.