Міста майбутнього: електрозаправки, чисте повітря, незалежність від нафти

У місті майбутнього буде чисте повітря та багато зелених зон, вертикальна забудова, що економить простір, транспорт і будинки живитимуться від сонячних батарей та вітрогенераторів, населення активно піклуватиметься про навколишнє середовище. Проектуючи футуристичні міста, інженери, науковці та дизайнери відштовхуються від супротивного – сучасного мегаполісу, перенасиченого транспортом, шумом, бетонними коробками та вуглецевими викидами.

Сучасне місто неможливо уявити собі без автомобілів, які стали для людей звичними й необхідними. Вони визначають стиль життя, а заразом і здоров’я населення великих міст, його забруднену атмосферу, штовханину на магістралях і постійну залежність від палива. Проте все змінюється, поступово починають мінятися міста, міняються й автівки. Ідея електромобіля, забута на сотню років з моменту своєї появи, знову почала цікавити інженерів та винахідників, підприємців та споживачів. Хочемо ми цього, чи ні – ера «мотозаврів» закінчується, бо, в світлі проблем сучасного міста екологічного та економічного характеру, автомобілі з ДВЗ (двигуном внутрішнього згоряння) все менше відповідають вимогам часу. Можна порівняти це зі зміною клімату на нашій планеті мільйони років тому, та, як наслідок, вимирання динозаврів, які звільнили місце новим формам життя. Що ж за нові вимоги ставить сучасне місто до авто? Головних причин, які прискорять занепад паливних автівок, дві.

По-перше, це погіршення екологічної ситуації в світі загалом, та в великих містах-мегаполісах зокрема. Першими про електромобілі згадали екологи, які неодноразово попереджували про небезпеку шкідливих викидів для навколишнього середовища. А коли до них долучилася медицинська статистика, що пов’язує кількість онкозахворювань зі станом атмосфери в містах, проблему сприйняли вже зовсім серйозно. Яскравим прикладом може стати сучасний Пекін – столиця держави з однією з найпотужніших економік світу. Проте за швидкий розвиток виробництва та підвищення рівня життя Китай заплатив велику ціну, однією зі складових якої стало забруднення повітря автомобільними викидами. Усі, хто хоч раз був у Пекіні, знають, якого обсягу може досягнути проблема автомобільних викидів, якщо її ігнорувати. Уявіть, наскільки б покращилася ситуація, якби водії Пекіну надали перевагу електромобілям.

Інша важлива причина майбутнього занепаду авто з ДВЗ це дорога нафта, коливання цін на яку здебільшого має політичні причини, а загальна кількість нафти у надрах землі щороку зменшується. Тут можемо навести приклад нашої країни. В середньому Україна споживає близько 4,5 млн. тон бензину та 6,5 млн. тон дизпалива щороку. Близько 410 млрд. грн. складають витрати нашого народу на пальне. Факт – електроенергія коштує значно дешевше за вуглеводневе пальне. А вже сьогодні витрати на експлуатацію електромобіля майже в 12-15 разів менші за експлуатацію звичайного автомобіля з ДВС.

У проектах міст майбутнього футорологи надають перевагу “містам без машин”, де до потрібного місця можна буде легко добратись пішки або на велосипеді. Подібні ідеї вже реалізовані – на півночі Мельбурна діє програма по перетворенню на безвуглецеву територію, тут створюються зони без автомобільного руху. Франція виділила 750 млн євро на проект будівництва 13 еко-міст, зелені зони без автомобілів планують створити у Бордо, Марселі, Греноблі, Ніцці і Страсбурзі. Проекти еко-міст без автомобілів розробляються Китаєм. Об’єднані Арабські емірати вже будують місто без машин Масдар біля пустелі Абу-Дабі, а в Дубаях планують побудувати декілька еко-зон. Та якщо міркувати реалістично, повністю відмовитись від автомобілів людство не зможе. Вихід – електроавтівки та міський електротранспорт, екологічно чистий, незалежний від палива, сучасний та надійний. Подальший розвиток індустрії електромобілів та налагодження їх масового випуску призведе до ще більшого зниження ціни самого автомобіля та його експлуатації. А повний перехід економіки країни на електромобільний транспорт призведе до суттєвого зменшення транспортних витрат.

Уявляючи міста майбутнього, ми бачимо чисті та затишні вулиці, де нема місця для калюж розлитого мастила та їдкого смороду автомобільних викидів. Зрештою, кожен із нас є творцем свого та колективного майбутнього. І для наближення чистого та екологічно чистого міста кожен з нас повинен планувати своє майбутнє з розрахунком на експлуатацію транспорту нової ери - електромобілів. Оскільки основною перешкодою на шляху широкого впровадження електромобілів так звана проблема «яйця та курки»: нема відповідної інфраструктури для обслуговування електромобілів – люди не купують електромобілі, бракує електромобілів – відповідно немає сенсу будувати інфраструктуру. Тому більшість населення світу займає вичікувальну позицію, побоюючись бути новаторами та ризикувати. В багатьох європейських країнах держава стимулює розвиток відповідної інфраструктури для електромобілів - будує електрозаправки, компенсує частину вартості електромобіля, надає податкові пільги підприємствам, що використовують електромобілі, заохочуючи населення до їх придбання, і розриваючи таким чином замкнене коло. До речі, непогані перспективи для вітчизняних підприємців – той хто ризикне першим створити відповідну інфраструктуру, при деякому сприянні держави, може в майбутньому зайняти ключові позиції в цій галузі. Фортуна, як відомо, любить сміливих.

Головним напрямком розвитку відповідної інфраструктури є будівництво електрозаправок, як це робить Tesla Motors у США. Компанія протягом кількох років планує повністю вкрити територію країни мережею електрозаправок. Також великі успіхи в цьому напрямку зробили європейські країни, зокрема Естонія. Скандинавські країни змагаються у кількості станцій зарядки електоромобілів. На даному етапі розвитку електромобілі мають запас ходу по місту до 450 км на одному циклі зарядки, чого цілком досить для пересування по місту протягом дня. Проте індустрія акумуляторів швидко розвивається, тому найближчим часом запас ходу електромобіля може зрости. Також існують проекти електромобілів зі змінними стандартизованими акумуляторами, які на сервіс пунктах будуть замінюватися на заряджені протягом кількох хвилин.

Порівняння переходу до електротранспорту з вимиранням динозаврів є досить точним відображенням ситуації – автомобілі з ДВЗ не пропадуть за одну мить, виробники традиційних авто намагаються пристосуватися до ситуації, еволюціювати - розробляють нові моделі традиційних авто з економічними двигунами, чи гібридні авто, що поєднують ДВЗ з електротрансміссією. Можна зрозуміти провідних виробників традиційних авто – велика кількість зайнятих у галузі працівників, вже поділений світовий ринок, численні виробники супроводжуючих товарів, цілі науково-дослідні відділи. Проте прогрес не зупинити. Ті виробники, які не зможуть переналагодити виробництво та відповісти запитам сучасності вимруть, як колись динозаври. І, на нашу думку, в містах майбутнього, екологічно чистих та затишних, з прозорим повітрям та розгалуженою мережею електрозаправок, подекуди будуть траплятися диваки на давніх «ретро-мобілях» чи «ретро-байках». Але це вже буде задоволення не з дешевих, на кшталт історичної реконструкції чи кінного спорту.

Автор статті: Мирослава Сапко. Фото, використане для ілюстрації © Thomas Birke