Автомобіль, який «заправляють» з розетки

В уявленні пересічного українця електромобілі постають як авто майбутнього, хоча винайшли їх більше 150 років тому, навіть раніше за двигун внутрішнього згоряння. Однак їх зовнішній вигляд має досить мало спільного з транспортними засобами, які зображують у фантастичних фільмах: у них не світиться кожна деталь, вони не літають і, тим більше, не трансформуються в роботів. Якщо електромобіль припаркувати на стоянці поміж машин, в яких використовуються традиційні бензин чи дизель, швидше за все, ви не зможете відрізнити його на перший погляд.

Серце машини

Головна відмінність прихована під капотом: електродвигун. Економічний, екологічний і безшумний — ось за що його цінять і покладають на нього великі надії в майбутньому. Незначна деталь, на яку ви одразу не звернете увагу на тій же стоянці, вихлопна труба у електромобіля відсутня! Так само, як у фена, кухонного комбайна чи пилососа. В електродвигуні не спалюється ні бензин, ні будь-яке інше паливо, він лише перетворює електричну енергію в оберти. Саме тому нічого не викидає в атмосферу і є максимально безпечним для навколишнього середовища.

Окремо варто зупинитись на рівні шуму. У водіїв, які вперше сідають за кермо електромобіля, обов’язково виникає дивне відчуття: після повороту ключа в замку запалювання вони не чують таке звичне їм ревіння мотора, як у бензинового двигуна. Все тому, що даний принцип не потребує використання холостих обертів. Машина «заводиться», але ротор починає обертатись лише в той момент, коли водій тисне на педаль, щоб зрушити з місця. Під час їзди двигун теж надзвичайно тихий, на малих швидкостях його чути менше, ніж звук тертя шин об асфальт та опір вітру. Це пояснюється тим, що механізм не має такої великої кількості деталей, що рухаються, як у традиційних автомобілів, а також відсутністю процесу згоряння.

В тихої їзди є свої особливості. Водій може навіть не помітити, як швидкість руху перевалила за відмітку 100 км/год. Але найбільша небезпека в тому, що не помітити на дорозі такий автомобіль можуть пішоходи й інші водії. Задля уникнення аварійних ситуації деякі виробники встановлюють спеціальні прилади, які симулюють звук мотора і привертають увагу учасників дорожнього руху.

Величезною перевагою електричного двигуна є коефіцієнт корисної дії, який може досягати 90% і більше. Це означає, якщо «заправити» автомобіль на 1000 грн, то з них 900 грн піде безпосередньо на рух і роботу системи. Натомість в звичайних автівках 500-700 грн витрачаються на нагрів деталей та вивітрюються у вигляді гарячого повітря. Незважаючи на падіння цін на нафту, вартість пального в Україні росте, а от електроенергія є значно дешевшою — близько 30 коп. за кВт/год. Звідси випливає економічність автомобіля. Навіть якщо рахувати по найвищому тарифу, то 100 км дороги будуть коштувати 32 грн — лише 2 літри бензину!

Акумуляторна батарея

Бак у електромобіля відсутній, натомість є акумуляторна батарея, яка живить роботу двигуна. Зазвичай її ємності вистачає, щоб подолати відстань 100-150 км. Заряджати її можна від електромережі — ви буквально вмикаєте автомобіль в розетку! Це займає 6-8 годин, тому зручніше ставити на ніч. Проте існують спеціальні зарядні колонки, на яких можна «заправитись» за 15-30 хв.

Популярною є думка, що саме недосконалість акумуляторних батарей стримує популярність електромобілів серед населення. Зараз вони достатньо важкі, довго заряджаються, програють в дальності поїздки, а також використовують дорогі та шкідливі для здоров’я метали, що ускладнює їх утилізацію. Проте прогрес не стоїть на місці, над вирішенням цих проблем працюють передові компанії автопромисловості та енергетики, так що їх вирішення залишається лише питанням часу. Зокрема зростає ефективність, зменшуються габарити батарей, будуються мережі зарядних колонок, а також запропонований метод заміни порожньої батареї на повну в дорозі прямо на станціях.

За кермом

Перед очима у водія все той же звичний спідометр, але інші прилади дещо відмінні. На місці тахометра може знаходитись шкала використовуваної в даний момент та максимально можливої потужності, замість датчика пального виводиться інформація про заряд акумулятора. Показники тиску мастила — не для цього типу авто, зате дані про поточну температуру батареї будуть із розряду обов’язкових. Та й, швидше за все, розробники не встановлюватимуть окремий прилад для кожного показника, а помістять всю необхідну інформацію на одну електронну панель або дисплей, подібний сучасному планшетному ПК.

Ще один дисплей, який зазвичай розміщено справа від керма і слугує для контролю за другорядними системами авто, містить навігатор, який покаже на карті найближчі станції швидкої підзарядки (на жаль, в Україні сервіс не працює через відсутність інфраструктури), а також медіаплеєр та навіть браузер.

На відміну від автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння, ручка перемикання передач в класичному її вигляді буде відсутня. Натомість правою рукою можна намацати щось на зразок джойстика, який застосовується для вибору одного з режимів: руху вперед, руху назад та режимів, що забезпечують економне використання акумуляторної батареї.

Під ногами у водія будуть лише дві педалі: газ та гальма. Оскільки принцип механізму не передбачає використання холостих обертів, а замість коробки передач одноступінчастий редуктор, який не потрібно перемикати, то педаль зчеплення просто-напросто відсутня. До речі, педаль гальм тиснути доводиться дуже рідко, лише у разі екстреного гальмування чи утримання авто на схилі. Все тому, що компанії-виробники в більшості випадків обладнують електромобілі системами рекуперації. Це процес, коли частина електроенергії повертається до батареї під час руху. Таким чином, коли водій відпускає педаль газу, машина досить швидко сповільнюється, а двигун перемикається в режим генератора і перетворює енергію гальмування в електричку для підзарядки акумулятора.

Через велику масу батареї, як згадувалось вище, електромобілі значно важчі за своїх аналогів зі світу традиційних авто. Ця властивість дає змогу бути більш стійким до потоків повітря транспорту із зустрічної смуги, авто не буде відкидати в сторону, коли поряд на швидкості проїде велика вантажівка.

Дизайн

Сказати, що електромобілі мають скромний дизайн, було б далеко від правди. Тут все як в традиційних авто: є більш дешеві, бюджетні, а є дорогі й солідні авто. Наприклад, Tesla Model S ставлять в один ряд з Maserati Ghibli та Mercedes-Benz CLS-Класу. Отже, на такому електромобілі можна не лише пересуватись, а робити це стильно, з комфортом і задоволенням.

Їздити на електричному авто дешево, але придбати все ще дорого. Тим не менше, попит в Україні зростає. За прогнозами електромобілі спочатку купуватимуть представники дрібного бізнесу та жителі мегаполісів для їзди в межах міста, а в перспективі вони стануть основним видом транспорту, настільки ж звичним нам, як зараз авто на традиційному паливі.

Слід зазначити, що електромобілі потрібно відрізняти від гібридних та водневих авто. Перші обладнані двигуном внутрішнього згоряння, а електромотор вмикається під час руху для економії пального. Водневі двигуни — це різновид електричних, в яких водень використовується в якості пального і які не працюють від акумуляторної батареї.

Фото, використане для ілюстрації © Jon Cooper